„Ceea ce se întâmplă zilele acestea, cu decizia total nejustificată de renumărare a tuturor voturilor din țară, în loc să fi fost validate rezultatele primului tur și să înceapă campania pentru al doilea tur, este un abuz uriaș, un atac direct la democrația din România și la votul oamenilor. Ne opunem acestui abuz cu legea în mână, așa cum am făcut-o de fiecare dată. Nu putem asista pasivi la încercarea disperată a celor care nu știu să piardă de a manipula rezultatul alegerilor astfel încât un anumit candidat să fie favorizat. Tocmai astfel de demersuri adâncesc neîncrederea oamenilor în funcționarea instituțiilor statului și dau aripi extremismului și toți oamenii de bună credință trebuie să se coalizeze în apărarea regulilor, a legilor și a democrației”, declară Cristina Prună, deputată și purtătoarea de cuvânt a USR.
Decizia BEC nr. 205D/28 noiembrie 2024 este nelegală și trebuie să fie anulată din mai multe considerente.
În primul rând, solicitarea Curții Constituționale de reverificare și renumărare a tuturor buletinelor de vot este în afara prevederilor legale. În cererea sa de anulare a alegerilor, Cristian Terheș a invocat continuarea campaniei electorale în afara perioadei de campanie, vicii cu privire la consemnarea rezultatului votului din 3 secții de votare dintr-un total de 19.000 de secții, precum și faptul că numărul voturilor nule (223.132 voturi nule) ar fi disproporționat în raport cu diferența de voturi dintre candidații clasați pe primele trei locuri. Or, dintr-o simplă verificare a proceselor verbale prezentate pe site-ul Autorității Electorale Permanente rezultă că aspectele sesizate cu privire la cele trei secții de votare nu se confirmă. În ceea ce privește voturile nule o comparație cu numărul voturilor nule înregistrate în alte scrutine arată că procentul acestora din numărul total de voturi este acum considerabil mai mic (2,36% la turul I al prezidențialelor față de 5,17% la alegerile europarlamentare din iunie 2024, respectiv 2,88% la localele din iunie 2024). Cât despre aspectele privind continuarea campaniei electorale, acestea sunt, potrivit legii în vigoare, sancționabile cu amendă contravențională aplicată persoanelor vinovate și nu reprezintă fraudă în sensul legii.
Prin urmare, Curtea Constituțională avea posibilitatea legală să solicite BEC informațiile pe care le deține sau alte acte și documente necesare, nicidecum să ceară BEC să dispună o verificare extinsă a tuturor celor 9.000.000 de buletine de vot, în afara limitelor investirii prin cererea de anulare.
În al doilea rând, decizia BEC a fost aprobată în afara cadrului legal. În baza legii în vigoare, BEC poate dispune într-un singur scenariu renumărarea voturilor dintr-o secție de votare sau refacerea centralizării voturilor: doar dacă se constată că au fost comise erori sau există neconcordanțe între datele consemnate în procesele verbale. Or, reamintim că BEC nu a primit contestații și a aprobat procesul verbal privind rezultatul alegerilor. După această dată, nu mai există cadru legal pentru a dispune renumărarea voturilor.
În al treilea rând, termenele prevăzute în decizia BEC încalcă prevederile HG 1061/2024 privind aprobarea Programului calendaristic pentru realizarea acțiunilor necesare pentru alegerea președintelui României în anul 2024. Decizia BEC prevede că operațiunea de reverificare a rezultatelor trebuie să se încheie până la 1 decembrie, ora 22.00, dar HG 1061/2024 prevede că până pe 28 noiembrie 2024 trebuiau validate alegerile și publicat rezultatul acestora în mass-media și Monitorul Oficial, astfel încât pe 29 noiembrie să înceapă campania electorală pentru al doilea tur de scrutin.
În al patrulea rând, nu există nicio garanție cu privire la corectitudinea renumărării, în condițiile în care nu există certitudinea că nu s-a intervenit – la preluare, transport sau după predare – asupra buletinelor de vot, care au fost transportate la tribunal sau au rămas în birourile județene ori în consulate, în cazul secțiilor de vot din străinătate. Reamintim că din decizia BEC rezultă că se vor renumăra inclusiv voturile găsite în saci ale căror sigilii au fost rupte anterior recepționării. Totodată, în condițiile în care birourile vor primi toate materialele din secție, inclusiv ștampilele de control și ștampilele cu mențiunea „votat”, nu există nicio siguranță că asupra sacilor sigilați nu se poate interveni înainte de renumărare, existând posibilitatea desigilării și resigilării prin aplicarea ștampilei de control a secției de votare.
Reamintim și că numărarea inițială a voturilor a fost realizată de peste 100.000 de persoane, sub supraveghere audio-video, în peste 20.000 de secții de votare. Or, acum, la renumărare, fiecare birou electoral județean va avea de verificat, renumărat și consemnat o medie de aproximativ 200.000 de voturi (9.000.000 de voturi/46 birouri electorale), adică un volum de voturi de aproximativ 200 de ori mai mare, într-un interval de timp foarte scurt. Respectiv, ar avea de verificat și procesat un număr de peste 4.300 de voturi/oră, fără pauză, timp de 2 zile, pentru a se încadra în termenele stabilite de BEC. La toate acestea se adaugă faptul că renumărarea se va face fără înregistrare audio-video și în absența reprezentanților partidelor care nu au membri în birourile electorale, a observatorilor și a reprezentanților mass-media.
USR solicită Curții de Apel scurtarea termenelor procedurale, astfel încât atât contestația depusă, cât și un eventual recurs să fie soluționate înainte de data de 6 decembrie, când ar trebui, potrivit calendarului în vigoare, să înceapă votul în străinătate pentru turul II al alegerilor prezidențiale.