Rezultatul licitației a fost întors de către o grupare din spatele actualului primar al Capitalei, Nicușor Dan.
Care a depus eforturi susținute pentru a sprijini consorțiul format din compania astra Vagoane Arad și compania chineză de stat CRRC Qindao Sinfang.
Afacerea tramvaiul. Caiet de sarcini plin de nereguli
Afacerea tramvaielor în valoare de 843 milioane lei din fonduri europene atribuită de Nicușor Dan în primul său mandat unui consorțiu româno-chinez a fost luată la ochi atât de procurorii DNA dar și de cei ai Parchetului European.
11 mai 2021. Nicușor Dan semna, după luni de tergiversare, cel mai mare contract de achiziții publice atribuit vreodată de Primăria Capitalei: 100 de tramvaie pentru 843 milioane lei din fonduri europene prin Programul Operațional Regional.
29 Februarie 2024. Este livrat tramvaiul cu numărul 80.
Procedura a fost însoțită de numeroase controverse venite din lupta la baionetă dintre doi competitori și susținătorii acestora.
Compania turcească Durmazlar Makina pentru care s-a luptat Gabriela Vrânceanu Firea și consorțiul româno-chinezesc și consorțiul Astra Vagoane Arad- CRRC Qindao Sinfang pentru care a tras puternic actualul primar, Nicușor Dan.
Firea a atribuit contractul turcilor în noiembrie 2019 iar consorțiul româno-chinez l-a întors, o lună mai târziu, la Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor (CNSC).
Neregulile ulterioare au dus la depunerea unor sesizări către procurori din partea celor care au fost forțați să semneze recepția tramvaielor cu nerespectarea prevederilor din Caietul de Sarcini.
Principalele două probleme reclamate în sesizarea la DNA se referă la neconcordanțe flagrante dintre prevederile Caietului de Sarcini și produsele livrate.
Mai exact este vorba de faptul că pe tramvaie s-a montat un motor cu o putere mai mica de 100 kW față de 120 cât era trecut în Caietul de Sarcini.
Primăria Municipiului București a suferit inclusiv o corecție financiară de 10% din valoarea acestui contract, adică 84 milioane lei, chiar din cauza acestei probleme cu motorul mai mic.
Nicușor Dan a susținut ulterior că a câștigat acest diferend cu Ministerul Fondurilor Europene.
În plus, Primăria lui Nicușor Dan a mai cheltuit 14 milioane lei numai pentru redimensionarea peroanele stațiilor de pe linia 41 din București pentru ca tramvaiele produse de consorțiul româno-chinez să încapă pe acestea.
Fără ca aceste costuri să fi fost prinse în Caietul de Sarcini initial al licitației. Având în vedere că tramvaiele achiziționate au fost incluse și pe alte linii, costurile cu ajustarea peroanelor depășesc cu mult valoarea anunțată deja.
Aceste două neconformități i-au determinat pe unii membri din comisia de recepție a celor 100 de tramvaie constituită la nivelul Societății de Transport București (STB) să aibă dubii legate de legalitatea recepției tramvaielor.
Mâna lui Coldea a ajuns și la licitațiile STB
Gruparea care susține tacit achiziția de tramvaie de către Primăria Municipiului București este extrem de diversă și eterogenă.
Din aceasta face parte Valer Blidar patronul companiei Astra Vagoane Arad, deputatatul PNL, Cristina Trăilă, avocatul companiei chineze CRRC- Qingdao Sifang Co. Ltd, soția avocatului Doru Trăilă din dosarul Coldea-Dumbravă și Gheorghe Falcă, eurodeputat PNL.
Relația dintre Nicușor Dan și Florian Coldea. Construcția generalului a capturat Bucureștiul
Valer Blidar a participat tot împreună cu compania chineză CRRC la o altă megalicitație la Autoritatea Feroviară Română (AFER): achiziția de 20-40 de trenuri pentru o valoare de 1,31-3,71 miliarde lei. Pe care reușiseră să o întoarcă tot la CNSC dar care a fost, în cele din urmă, anulată.
Pentru a câștiga și licitația de la București dar și pe cealaltă avea nevoie de suportul unor oameni din sistem.
Unul dintre aceștia este Adrian Criț, fost director, până de curând, al STB și căruia Banca Comercială Feroviară deținută de Blidar i-a acordat un credit preferențial.