Rupturile au fost localizate în două zone distincte: una în Espoo și cealaltă în Vihti, a precizat Niklas Ekström, reprezentant al companiei suedeze de telecomunicații Global Connect. Una dintre defecțiuni a fost deja remediată, în timp ce cealaltă este încă în proces de reparație. Aproximativ 6.000 de gospodării finlandeze au fost afectate temporar, însă partea suedeză nu a suferit perturbări majore.

Suspiciuni de sabotaj

Ministrul suedez al Apărării Civile, Carl-Oscar Bohlin, a declarat că autoritățile suspectează o posibilă acțiune intenționată, sugerând că stâncile ar fi fost aruncate deliberat pentru a deteriora cablurile. Poliția finlandeză a deschis o anchetă, considerând incidentul drept o infracțiune posibilă.

Acest caz survine într-un context mai amplu de vulnerabilitate a infrastructurii critice din regiunea Mării Baltice, unde mai multe incidente similare au avut loc în ultimele luni.

Incidente similare recente

În noiembrie, cabluri submarine de telecomunicații care conectează Finlanda, Germania, Suedia și Lituania au fost avariate în circumstanțe suspecte. Marina daneză a reținut nava chineză Yi Peng 3, suspectată că ar fi provocat daune prin târârea ancorei pe fundul mării. Ancheta vizează și o posibilă legătură cu servicii secrete străine, inclusiv rusești.

De la începutul războiului din Ucraina, suspiciunile de sabotaj asupra infrastructurii strategice au crescut semnificativ. Cel mai cunoscut caz rămâne cel al exploziei conductei Nord Stream II. În plus, alte incidente recente, precum avarierea conductei Drujba din Polonia, întăresc ideea că aceste atacuri devin tot mai frecvente în regiune.

Măsuri de securizare

Pentru a preveni astfel de situații, NATO a intensificat patrulele în Marea Baltică, iar aliații au început să investească în tehnologii pentru protejarea infrastructurii subacvatice. Exercițiul naval „Freezing Winds”, desfășurat recent în regiune, a mobilizat 30 de nave și 4.000 de militari pentru a simula scenarii de apărare și intervenție în cazuri de sabotaj.

Cablurile submarine sunt frecvent avariate, cu aproximativ 150 de astfel de incidente înregistrate anual la nivel global, potrivit Comitetului pentru Protecția Cablurilor Internaționale. În Marea Baltică, densitatea traficului maritim și adâncimile reduse sporesc riscul unor asemenea evenimente.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *