Inovații tehnologice și manevre de aerofrânare
Generalul Chance Saltzman, șeful operațiunilor spațiale, a declarat că „Misiunea 7 a deschis noi drumuri, demonstrând capacitatea X-37B de a executa teste și experimente în diverse regimuri orbitale”. Unul dintre aspectele remarcabile ale acestei misiuni a fost utilizarea aerofrânării pentru reducerea altitudinii, o tehnică ce permite economisirea combustibilului prin folosirea rezistenței atmosferice.
Spre deosebire de sateliții convenționali, care au propulsoare pentru modificarea traiectoriei, X-37B a reușit să-și schimbe poziția orbitală prin ajustarea unghiului botului față de direcția de deplasare. Această metodă reduce progresiv viteza navei și o aduce pe o orbită inferioară, oferind o soluție mai eficientă energetic pentru coborârea din spațiu.
Ce se știe despre misiunea X-37B
Lansat pe 29 decembrie 2023 de la Baza Forțelor Spațiale Vandenberg din California, X-37B a fost transportat pe orbită de o rachetă SpaceX Falcon Heavy. Deși majoritatea detaliilor misiunii rămân necunoscute, Forțele Spațiale au confirmat că nava a desfășurat experimente legate de radiațiile spațiale și de tehnologiile de supraveghere orbitală.
Construit de Boeing, X-37B a fost inițial un proiect NASA, fiind preluat de armata americană în 2004. Scopul acestuia este de a dezvolta și testa noi tehnologii pentru nave spațiale reutilizabile. X-37B este capabil să fie lansat pe orbită pe verticală, să petreacă luni sau chiar ani în spațiu și să revină pe Pământ printr-o aterizare controlată, similară unui avion convențional.
Aceasta a fost a șaptea misiune a X-37B, iar durata de 434 de zile o plasează printre cele mai lungi. Recordul absolut al acestui avion spațial este de 909 zile, între mai 2020 și noiembrie 2022. Cel mai scurt zbor al său, efectuat în 2010, a durat 224 de zile.