Comisia Europeană a impus miercuri tarife mai mari producătorilor chinezi de vehicule electrice, de până la 38%, iar în cazul Tesla ar putea calcula o taxă specială pentru maşinile sale fabricate în China şi importate în UE, relatează CNBC.

Aceste taxe provizorii vor intra în vigoare din 4 iulie, dacă UE nu va ajunge la o soluţie cu autorităţile chineze.

La patru luni după aceasta, au loc aşa-numitele măsuri definitive.

În această etapă, Tesla ”poate primi o taxă calculată individual”, a spus comisia.

La Shanghai se află una dintre cele mai mari Gigafabrici ale Tesla.

În 2023, Tesla a livrat 947.000 de vehicule din fabrica sa din Shanghai, 600.000 fiind destinate pieţei chineze, iar restul exportate, potrivit presei de stat chineze.

Valdis Dombrovskis, comisarul UE pentru comerţ, a declarat miercuri că Tesla pledează pentru tarife mai mici, pe care comisia le va examina.

”Putem, de asemenea, să analizăm mai în profunzime o situaţie specifică a Tesla şi subvenţiile [pe care] Tesla le-a primit în mod special în China, ceea ce poate duce într-adevăr la un nivel diferit de taxe compensatorii”, a spus el.

Măsurile Europei urmează celor din SUA, unde administraţia preşedintelui Joe Biden a aplicat luna trecută tarife de 100% pentru maşinile electrice chinezeşti.

CEO-ul Tesla, Elon Musk, a abordat recent aceste tarife din SUA.

”Nici eu, nici Tesla nu am cerut aceste tarife”, a spus Musk în mai.

El a adăugat că ”Tesla concurează destul de bine pe piaţa din China, fără tarife şi fără sprijin. Nu susţin tarifele.”

Potrivit Reuters, Bruxelles-ul a spus că va stabili tarife suplimentare de la 17,4% pentru BYD şi până la 38,1% pentru SAIC, pe lângă taxa standard pentru importurile auto de 10%. A spus că aceste majorări ale tarifelor au rolul de a combate subvenţiile excesive.

Acest lucru echivalează cu miliarde de euro de costuri suplimentare pentru producătorii de maşini într-un moment în care aceştia se luptă cu încetinirea cererii şi scăderea preţurilor acasă, conform calculelor Reuters bazate pe datele comerciale din 2023 din UE.

Între timp, producătorii de automobile europeni sunt provocaţi de un aflux de vehicule electrice cu costuri mai mici provenite de la rivalii chinezi.

Potrivit estimărilor Comisiei, cota de piaţă a mărcilor chineze pe piaţa UE a crescut la 8%, de la sub 1% în 2019, şi ar putea ajunge la 15% în 2025. Preţurile sunt de obicei cu 20% sub cele ale modelelor fabricate în UE.

Acţiunile unora dintre cei mai mari producători de automobile din Europa, care realizează o mare parte din vânzările lor în China, au scăzut din cauza temerilor de represalii chineze.

Unii producători, precum BMW, vor suporta acum taxe pentru vehiculele lor electrice fabricate în China şi vândute în Europa.

Purtătorul de cuvânt al Ministerului chinez de Externe, Lin Jian, a declarat că ancheta UE este ”un caz tipic de protecţionism”, iar tarifele ar afecta cooperarea economică China-UE şi stabilitatea lanţurilor globale de producţie şi aprovizionare auto.

Beijingul, a spus el, va lua toate măsurile necesare pentru ”apărarea fermă” a drepturilor şi intereselor sale legitime.

Asociaţia chineză pentru autoturisme a părut mai puţin preocupată.

”Tarifele provizorii ale UE se încadrează practic în limitele aşteptărilor noastre, cu o medie de aproximativ 20%, ceea ce nu va avea un impact prea mare asupra majorităţii firmelor chineze”, a spus secretarul general al CPCA, Cui Dongshu.

”Cei care exportă vehicule electrice fabricate în China, între care includ Tesla, Geely şi BYD, au încă un potenţial uriaş de dezvoltare în Europa în viitor”, a spus Cui.

Producătorii şi furnizorii chinezi de vehicule electrice încep, de asemenea, să investească în producţia europeană, ceea ce ar evita tarifele, a arătat acesta.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *