Nava a fost botezată de catre prinţesa moştenitoare a tronului Olandei, Amalia, la şantierul naval Vlissingen-Oost.
CSS Den Helder este a printre cele mai mari şi complexe nave miilitare construite în România. Vasul poate transporta 7.600 de metri cubi de combustibil diesel, 1.000 de metri cubi de combustibil pentru elicoptere, 226 de metri de cubi de apă potabilă şi 434 de tone de bunuri, inclusiv muniţie. Pe vas există şi un spital militar de nivel Role – 2. De asemenea, nava are un hangar pentru elicoptere militare, cărora le poate asigura mentenanţa şi este dotată cu cele mai noi softuri împotriva atacurilor cibernetice.
Aurelian Nistor, director de proiecte al diviziei navale Damen România, a povestit că lucrul la această navă a început în februarie 2020, la debutul pandemiei.
„Probele de mare, care au început în noiembrie anul trecut, au durat patru săptămâni. Nava a plecat de la Galaţi spre Sulina – Bosfor – undeva în Grecia s-a oprit, apoi Palma de Mallorca, Portugalia şi o avem aici”, a arătat acesta.
Nistor a detaliat eforturile făcute pentru realizarea acestui vas militar. „E o navă la 165 de metri lungime, cu 840 de kilometri de cablu derulaţi – de la noi, de la Galaţi, până dincolo de Oradea, dacă e să măsurăm în linie dreaptă – o navă pentru care au muncit pe vârf de încărcare 600-700 de oameni: corp, tubulatură, lăcătuşerie, vopsitorie, mecanică… E un moment de mândrie, astăzi, cu un proiect început în pandemie, început în perioada de război să avem această navă, această bijuterie”, a arătat Aurelian Nistor. El a subliniat că în aceşti patru ani au existat foarte multe provocări, dar termenele de predare au fost respectate.
Totodată, reprezentantul Damen România şi-a exprimat dorinţa ca o astfel de navă să poată fi realizată şi pentru Forţele Navale Române.
El a mărturisit că este prezent la ceremonia din Olanda alături de 40 de muncitori de la şantierul din Galaţi.
Directorul general al Şantierului naval Damen Galaţi, Doru Gaibăr, a vorbit despre proiectele aflate în curs de desfăşurare. „În iulie vom începe construcţia a patru fregate antisubmarin pentru Forţele Navale Olandeze”, a arătat el, şi a adăugat că specialiştii de la Institutul de Proiectare al şantierului lucrează la o fregată pentru Guvernul Germaniei şi vor proiecta şi fregatele pentru Guvernul Olandei.
„În şantier avem 1.700 de angajaţi, foarte mulţi specialişti (…) acoperim toată marja de joburi necesare pentru a executa astfel de nave”, a punctat Doru Gaibăr.
Şeful Marinei Regale Olandeze, viceamiralul Rene Tas, a arătat că este important că această navă se alătură flotei din ţara sa, „pentru că ştim cu toţii cât de periculoasă devine lumea de azi şi avem nevoie de tot mai multe nave pe mare pentru a ne asigura că suntem pregătiţi pentru orice se întâmplă”.
Viceamiralul Rene Tas a spus că după ce nava a ajuns din România în Olanda, a vorbit cu căpitanul ei, care era „foarte fericit”. „Este foarte bine construită, foarte robustă, suntem mulţumiţi de ea”, a apreciat el.
În martie, pe CSS Den Helder va fi montat echipament suplimentar, după care vor fi făcute mai multe teste, printre care şi cele de rezistenţă la condiţii meteo, iar din octombrie nava va fi complet operaţională, a afirmat şeful Marinei olandeze.
Roland Briene, directorul Damen Naval, a explicat că nava poate opera în cadrul unei flote NATO în sprijinul a şase nave militare, iar principala sarcină este să livreze combustibil, bunuri, muniţie.
El a apreciat că „ar fi păcat ca ministerul român al Apărării să se îndrepte în afara ţării, când are un şantier fantastic în România”, arătând disponibilitatea de a construi nave militare în România.
La ceremonie au participat şi ambasadorul României în Olanda, Nicolae Comănescu, respectiv ambasadoarea Olandei la Bucureşti, Willemijn van Haaften.
Diplomatul român a spus că această contribuţie a României la construcţia navei este un exemplu de expertiză şi profesionalism, în timp ce Willemijn van Haaften a arătat că nava de sprijin pentru luptă botezată sâmbătă este „un exemplu al cooperării româno-olandeze”.
CSS Den Helder este cea mai nouă achiziţie a flotei Marinei Regale Olandeze, menită să înlocuiască nava de aprovizionare HNLMS Amsterdam, retrasă din serviciu în 2014.
Construită la Şantierul Naval Damen din Galaţi, România, această navă a fost dezvoltată în colaborare cu Organizaţia pentru Materiale de Apărare (DMO) şi Marina Regală Olandeză (RNLN). Proiectată pentru a furniza combustibil, muniţie, apă, alimente şi piese de schimb altor nave, Den Helder are capacitatea de a opera la nivel global, inclusiv în zone cu ameninţări ridicate.
Construcţia navei a început la Şantierul Naval Damen din Galaţi, cu tăierea primei bucăţi de oţel pe 2 decembrie 2020. Ceremonia de punere a chilei a avut loc pe 2 iunie 2021.