România urmărește să își extindă capacitatea de producere a energiei solare și să îmbunătățească accesul național la energia electrică solară la prețuri accesibile. Este ceea ce am afirmat în momentul aderării României la Alianța Internațională Solară, în decembrie 2023.

În urma adoptării de către Parlament, am primit la promulgare proiectul de lege nr. 255/2024 privind măsurile aplicabile clienților finali din piața de energie electrică și gaze naturale, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative din domeniul energiei. Printr-un amendament care privește obligația prosumatorilor de a asigura deopotrivă producerea și stocarea de energie, obiectivul României de a deveni o țară neutră din punctul de vedere al emisiilor de carbon, inclusiv prin utilizarea surselor regenerabile de energie, riscă să nu mai poată deveni realitate.

Una dintre prioritățile mandatelor mele a fost problematica securității energetice și a schimbărilor climatice, iar din această perspectivă am fost un permanent susținător al reglementărilor tehnice și legislative care să facă posibil ca tot mai mulți români să dețină instalații de producere a energiei electrice, panouri fotovoltaice care să le asigure în primul rând consumul propriu de energie, cât și posibilitatea de a direcționa în rețea energia produsă în exces. Această abordare are ca efect, fără îndoială, creșterea securității energetice a țării noastre.

Până în 2030, România și-a propus să instaleze o capacitate de energie solară de peste 8 Gigawați, reprezentând 24% din consumul final brut de energie electrică din surse regenerabile. Ultimele modificări legislative făcute în Parlament înfrânează acest proces, care până acum a adus rezultate bune. De exemplu, până în prezent, aproape 140.000 de prosumatori au instalat peste 1,7 Gigawați de surse de energie distribuită conectate la rețea, majoritatea covârșitoare bazându-se pe tehnologia solară fotovoltaică. Programe precum „Casa verde fotovoltaice” au fost accesate de către cetățeni, ceea ce dovedește că eforturile din ultimii ani de conștientizare a importanței producerii de energie verde dau rezultate concrete.

Noile prevederi ale legii, deși necesare pe fond, sunt inoportune și inaplicabile în forma în care sunt reglementate. Pe fond, utilizarea instalațiilor de stocare la prosumatori, chiar la locul de producere a surplusului de energie, este benefică, ducând inclusiv la reducerea prețului energiei. Însă transferarea întregii poveri financiare doar asupra prosumatorului, prin obligarea acestuia de a investi suplimentar în capacități de stocare, va avea efectul advers, de descurajare a oamenilor de a fi interesați să folosească sau să-și instaleze panouri fotovoltaice.

Prin stabilirea unui termen obligatoriu pentru prosumatori – 31 decembrie 2027, până la care să achiziționeze instalații de stocare a energiei electrice și, în lipsa instituirii corelative a unei forme de sprijin din partea statului, se produce și o discriminare față de prosumatorii existenți.

Totodată, lipsa disponibilității financiare a beneficiarilor de a achiziționa suplimentar, din surse proprii, baterii pentru stocarea energiei solare induce riscul ca numeroase sisteme de panouri fotovoltaice deja instalate pe imobile să nu poată fi puse în funcțiune și racordate la rețea în mod corespunzător. În această situație, contravaloarea instalării și a achiziției respectivelor sisteme nu va putea fi cerută la decontare Administrației Fondului pentru Mediu, instalatorii validați neputând recupera investițiile deja realizate.

Mai mult, costurile încă ridicate, presupuse de cumpărarea de către prosumatori a unor sisteme de stocare, vor descuraja oamenii să fie interesați să-și instaleze panouri fotovoltaice pentru locuințele proprii.

În plus, obligația nou-introdusă nu pare a ține cont nici de posibilitatea efectivă de punere în aplicare. Condițiile propriu-zise de amplasare de către prosumatori a acumulatorilor ce vor fi utilizați în stocarea energiei electrice sunt unele specifice, existând numeroase situații în care astfel de instalații au produs incendii pe fondul amplasării necorespunzătoare. Iar faptul că majoritatea prosumatorilor cu capacități de producție deja instalate au invertoare care nu permit racordarea unor instalații de stocare, fiind necesară înlocuirea cu un dispozitiv compatibil, face discutabilă aplicarea noilor dispoziții, în contextul în care prosumatorii care au beneficiat de finanțare europeană în implementarea capacităților de producție nu au voie, vreme de 5 ani, să aducă modificări instalațiilor (panouri și invertor).

De aceea, am decis să solicit Parlamentului reexaminarea Legii privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 32/2024 pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 27/2022 privind măsurile aplicabile clienților finali din piața de energie electrică și gaze naturale în perioada 1 aprilie 2022 – 31 martie 2023, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative din domeniul energiei.

Încurajez Parlamentul să identifice acele soluții legislative care să reducă povara unor costuri suplimentare prea mari pentru prosumatori privind achiziționarea de capacități de stocare a energiei electrice. Totodată, pot fi incluse în legislație și prevederi complementare, precum instituirea de programe de sprijin pentru prosumatorii existenți sau de măsuri care țin de managementul întregului sistem energetic, astfel încât efortul privind creșterea capacităților de producere și stocare a energiei electrice verzi să nu cadă preponderent pe umerii oamenilor.

Localități întregi, afectate de penele de curent. Populația, îndemnată să facă economie de curent

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *