Operatiunea JUPITER a ajuns în ziua a patra. Autoritățile judiciare sunt de neoprit în lupta împotriva criminalitații fiind decise să-și atinga scopul propus: menținerea siguranței cetățenilor.
Sub coordonarea Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație si Justiție, a Inspectoratului General al Poliției Române si a Direcției Generale Anticorupție au fost efectate 34 de acțiuni operative pentru punerea în executare a unui număr de 156 de mandate de percheziție și a unui număr de 85 de mandate de aducere.
Criminalitatea economico-financiară, corupția și infracțiunile de mediu sunt în prim-plan. Prejudicii de peste 30 de mil de lei recuperate prin actiunile de astăzi.

  1. Detalii privind infracțiunile de evaziune fiscală

În cadrul operațiunii JUPITER, în cursul zilei de astăzi, 30 mai 2024, procurorii din cadrul Parchetului de lângă Inalta Curte de Casatie și Justiție și ofițerii de poliție din cadrul IGPR – DICE au pus în aplicare 22 de mandate de percheziție domiciliară în două cauze penale ce au ca obiect infracțiuni de evaziune fiscală, prev. de art. 9 litera c și art. 61 din Legea 241/2005.
Valoarea cumulată a prejudiciului cauzat bugetului de stat este de peste 7.439.046 lei. Totodată, în vederea clarificării situației de fapt, vor fi puse în executare un număr de 22 de mandate de aducere.
Din cercetările efectuate până la acest moment în cauză reiese că, în perioada 2019 -2022, reprezentanții a 13 societăți comerciale au dispus înregistrarea în documentele contabile și/sau legale a unor achiziții fictive (care nu au la bază operațiuni reale) în valoare cumulată de 22.558.833 lei de la 11 societăți cu comportament de tip ”fantomă”. În această modalitate s-a cauzat bugetului de stat un prejudiciu în valoare cumulată de 4.797.283 lei (format din TVA dedusă nelegal și impozit pe profit sustras de la plată).
De asemenea, din cercetările efectuate până în prezent a rezultat că, în perioada martie 2022 – martie 2023, reprezentanții unei societăți comerciale au reținut și nu au plătit către bugetul de stat, în cel mult 60 de zile de la termenul de scadență prevăzut de lege, impozitele și contribuțiile cu reținere la sursă, respectiv : impozitul pe venituri din salarii, contribuția de asigurări sociale (contribuția individuală de asigurări sociale reținută de la asigurați), contribuția de asigurări sociale de sănătate (contribuția pentru asigurări de sănătate reținută de la asigurați) în valoare cumulată de 2.641.763 lei.

Simultan, într-o cauză având ca obiect infracțiunea de evaziune fiscală cu un prejudiciu de 2.561.617 de lei, procurorii din cadrul Parchetului de pe lângă Curtea de Apel București împreună cu lucrătorii din cadrul IGPR –DICE au pus în executare mandate de aducere. S-a reținut că ulterior datei de 01.03.2022 și până la data de 16.11.2023, reprezentanții unui birou notarial, au declarat lunar impozitul pe veniturile din salarii si asimilate salariilor, contribuția individuala de asigurări sociale reținută de la angajați, contribuția pentru asigurări de sănătate reținută de la asigurați, reținând sumele aferente, fără însă a le plăti, total sau parțial, mai departe organelor fiscale până la termenele de scadență prevăzute de lege şi nici în următoarele 60 de zile după împlinirea acestor termene.

În această dimineață, procurorii din cadrul Parchetului de pe lângă Tribunalul Bihor, împreună cu ofițeri de poliție din cadrul IGPR –SICE Bihor au efectuat un număr de 5 percheziții intr-o cauză de evaziune fiscală cu un prejudiciu estimat de 5.000.000 lei. Acuzatiile constau in aceea că in perioada 2017-prezent, un nr. de 29 societăţi cu sediul în mun. Oradea, au fost implicate în activităţi evazioniste în domeniul construcţiilor de clădiri rezidenţiale şi nerezidenţiale, prin neînregistrarea în contabilitate în totalitate a operaţiunilor comerciale şi nedeclararea veniturilor obţinute la organele fiscale prejudiciind bugetulde stat cu sume importante de bani, reprezentând TVA şi impozit pe profit.

Procurorii din cadrul Parchetului de pe lângă Tribunalul Olt împreună cu ofițeri de poliție din cadrul SICE Olt au pus în executare 13 mandate de percheziție într-un dosar privind infracțiuni de evaziune fiscală în care s-a reținut că în perioada 2017 – 2023, administratorii a 4 societăţi comerciale au constituit un lanţ de faudare a bugetului de stat prin înregistrarea unor operaţiuni fictive, constând în achiziţii de deşeuri reciclabile de la diverse societăţi comerciale şi persoane fizice, pentru justificarea provenienței acestora, societățile înregistrând achiziții pe baza de borderou de la persoane fizice, fără ca acestea sa predea efectiv vreo cantitate de deșeuri, cuantumul total al tranzacţiilor fiind de aproximativ 40.000.000 lei, prejudiciul cauzat bugetului de stat fiind de 3.000.000 lei.

În același timp, procurorii din cadrul Parchetului de pe lângă Judecătoria Arad împreună cu polițiști din cadrul SICE Arad au pus în executare 3 mandate de percheziție într-un dosar vizând infracțiuni de mediu și evaziune fiscală, cu un prejudiciu de 1.000.000 lei, constând în aceea că în perioada 2016-2024 reprezentanţii legali ai unei societăţi comerciale din jud.Arad, au exploatat agregate minerale fără a deţine permis, autorizație de mediu, respectiv aviz sau autorizaţie de gospodărire a apelor, de pe un teren aflat în jud.Arad, agregate minerale care au fost ulterior comercializate, omiţându-se evidenţierea în actele contabile ori în alte documente a operaţiunilor comerciale sau a veniturilor astfel realizate.

Procurorii din cadrul Parchetului de pe lângă Tribunalul Sibiu alături de polițiștii SICE Sibiu au pus în executare 5 mandate de percheziție într-o cauză având ca obiect infracțiuni de evaziune fiscală, în care s-a reținut că un operator economic a înregistrat în evidența contabilă, în perioada mai 2018 – februarie 2021, cheltuieli fictive cu titlu de achiziții de servicii de la diverse societăți comerciale, în sumă de 1.069.033 lei bază impozabilă + 203.117 lei TVA, operaţiunile respective nefiind confirmate (declarate) de către operatorii economici indicaţi anterior. De asemenea, același operator economic a prestat servicii în perioadele 01.01.2018-31.03.2018 și 01.08.2020-28.02.2021, constând în lucrări de construcții, fără a înregistra în evidența contabilă veniturile realizate, în sumă de 344.883 lei și fără a colecta TVA aferentă în sumă de 65.529 lei, nefiind calculate și declarate obligațiile fiscale aferente veniturilor salariale în sumă de 404.775 lei, aferente perioadei 01.05.2018-28.02.2021.

Simultan, procurorii din cadrul Parchetului de pe lângă Tribunalul Bacău, împreună cu ofițeri din cadrul SICE Bacău au efectuat percheziții într-un dosar de evaziune fiscală, cu prejudiciul total de 363.220 lei.

  1. Detalii privind infracțiunile de coruptie si de serviciu

Tot în cadrul operațiunii JUPITER, Parchetul de pe lângă Curtea de Apel Bacău împreună cu ofițeri de poliție din cadrul SJA Bacău au pus în executare un mandat de percheziție domiciliară la sediul Ocolului Silvic Dărmănești, într-un dosar privind săvârșirea infracțiunilor de fals intelectual, uz de fals, delapidare și abuz in serviciu cu aplicarea art. 13 ind. 2 din Legea 78/2000, reținându-se că funcționari din cadrul ocolului silvic, cu ocazia activităților de împădurire, au atestat în fals prezența unui nr de zilieri prezenți la aceste activități, au semnat în fals listele de prezență zilnică ale acestor persoane și și-au însușit sumele alocate de Direcția Silvică destinate acestei activități.

În același timp, procurorii din cadrul Parchetului de pe lângă Tribunalul Covasana și ofițerii de poliție din cadrul SJA Covasana au pus în executare 2 mandate de aducere într-o cauză în care se fac cercetări sub aspectul săvârșirii unor infracțiuni corupție și de serviciu, constând în aceea ca un agent de poliție, cu ocazia cerectarilor efectuate într-o cauză penală având ca obiect infracțiunea de tentative la omor, a primit diverse foloase materiale de la tatăl făptuitorului, în schimbul neîndeplinirii atribuțiilor de serviciu. Aceste activități se desfășoară în continuarea perchezitiilor efectuate în data de 23.05.2024 de aceeași unitate de parchet care viza activitatea și conduita agentului de politie existând probe că acesta administrează în fapt o casa de vacanţă obţinând din încheierea acestora venituri pe care nu le declară organelor fiscale sustrăgându-se de la plata impozitului pe venit, îşi încalcă atribuțiile de serviciu prin neînregistrarea plângerilor penale şi întocmirea de rapoarte informative prin care denaturează motivul nereal al neînregistrării, intervine pe lângă alţi agenţi de poliţie pentru ca aceștia să nu aplice sancțiuni contravenționale persoanelor din anturajul său, săvârșește infracţiuni de corupție primind de la făptuitori bunuri în legătură cu activitatea lui de organ de cercetare penală.

    Într-un dosar penal aflat pe rolul Parchetului de pe lângă Tribunalul Argeș, in seara zilei de 29.05.2024, procurorii și lucrătorii DGA-SJA Argeș au executat un mandat de aducere pe numele unui suspect cercetat pentru comiterea infracțiunii de dare de mită. La data de 18.05.2024, fiind oprit în trafic de un agent de poliție din cadrul IPJ Argeș, care a constatat că șoferul nu avea asupra sa cartea de identitate și permisul de conducere, iar autoturismul figura cu certificatul de înmatriculare suspendat, suspectul a procedat la oferirea sumei de 200 lei agentului de poliție, pe care a introdus-o în asigurarea RCA, pentru a nu fi sancționat contravențional și pentru a nu i se reține certificatul de înmatriculare. Polițistul a înregistrat cu body-cam-ul din dotare momentul oferirii sumei de bani și a apelat Call Center-ul Anticorupție.
  1. Detalii privind infracțiunile la regimul proprietății intelectuale – contrafacere

Astăzi, procurorii din cadrul Parchetului de pe lângă Tribunalul Vrancea, împreună cu ofițeri de poliție SICE Vrancea au efectuat un numar de 4 percheziții domiciliare pe raza municipiului București și vor pune în aplicare două mandate de aducere, intr-un dosar în care se efectuează cercetări sub aspectul săvârșirii infracțiunilor de evaziune fiscala, punere în circulație de produse ce poartă fără drept o marcă înregistrată și înșelăciune. S-a reținut faptul ca 2 suspecti au înființat pe numele unor persoane fără adăpost societăți comerciale, prin intermediul carora au desfășurat în perioada ianuarie-aprilie 2021 activități de comerț online cu produse contrafăcute, omitând înregistrarea în evidenta contabilă a operațiunilor economice efectuate, fiind estimat un prejudiciu in dauna bugetului de stat în valoare de circa 100.000 lei. Operațiunile de vânzare cu produse de îmbrăcăminte, încălţăminte, cosmetice ce poartă fără drept o marcă înregistrată prin modalitatea coletelor se facea cu plata ramburs, fiind trimise clienţilor prin intermediul unei firme de curierat, obţinându-se venituri în sumă de peste 950000 de lei, fără a se înregistra în evidenţa contabilă a societăţii aceste operaţiuni economice, în scopul sustragerii de la plata obligaţiilor fiscale către bugetul consolidat al statului.

Simultan, procurorii din cadrul Parchetului de pe lângă Judecătoria Baia Mare împreună cu ofițeri de poliție SICE Maramureș au pus în executare 3 mandate de percheziție domiciliară pe raza municipiului Baia Mare, tot într-un dosar penal vizand domeniul drepturilor de proprietate intelectuală, în care se efectuează cercetări cu privire la săvârșirea infracțiunii de punere în circulație de produse contrafăcute, faptă prev. de art. 102 al. 1 lit. b din Legea 84/1998.

  1. Detalii privind infracțiunile de mediu

În același timp, procurorii din cadrul Parchetului de pe lângă Tribunalul Caraș-Severin împreună cu ofițeri de poliție din cadrul SICE Caraș-Severin au pus în executare 13 mandate de percheziție și 8 mandate de aducere într-un dosar privind infracțiuni de constituire a unui grup infracțional organizat, evaziune fiscală, abuz în serviciu și executare de activități miniere fără permis sau licență, cu prejudiciu de 2.500.000 lei. Din cercetări rezultă presupunerea rezonabilă că administratorul societăţii comerciale nu ar fi evidenţiat în documentele contabile ale societăţii operaţiunile de comercializare a unor cantităţi importante de cărbune energetic estimat la 15,9 milioane de lei.

Într-un efort conjugat, procurorii din cadrul Parchetului de pe lângă Judecătoria Gheorgheni și ofițerii din cadrul SICE Harghita au pus în executare 6 mandate de percheziție într-un dosar privind infracțiuni privind regimul ariilor naturale protejate, reținând ca situație de fapt că o societate comercială desfăşoară activităţi de agrement pe lacul de baraj natural Lacu Roşu, jud.Harghita, care se află într-o zonă de protecţie integral a ariei naturale protejate, administrate de Regia Naţională a Pădurilor Romsilva, fără respectarea prevederilor legale, precum aviz sau autorizaţie de gospodărire a apelor.

     Intr-o altă cauză, Parchetul de pe lângă Judecătoria Brașov impreună cu polițiștii din cadrul I.P.J. Brasov - S.O.P, au pus în aplicare un număr de 11 mandate de percheziție domiciliară într-un dosar penal având ca obiect infracțiuni de mediu - silvicultură. Perchezițiile au vizeat sediile și punctele de lucru ale mai multor agenți economici, fiind emise si 11 mandate de aducere.
  1. Detalii privind infracțiunile de inșelăciune

Într-un dosar vizând infracțiuni de înșelăciune, Parchetul de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca împreună cu SICE Cluj, au pus în executare 3 percheziții, fapta reținută fiind aceea că în perioada februarie – iulie 2022, reprezentanții unei societăți comerciale au indus și menținut în eroare reprezentanții persoanei vătămate, prin prezentarea ca adevărată a împrejurării mincinoase că oferă servicii de consultanță contracost, deși în realitate aveau doar intenția de a primi plata sumelor de bani aferente unor servicii de consultanță pentru obținerea de fonduri europene, sume la care s-a obligat persoana vătămată prin încheierea celor două contracte, fără ca reprezentanții făptuitoarei să poată să își execute obligațiile contractuale și neavând intenția de a-și executa aceste obligații, mai mult, în scopul inducerii în eroare folosindu-se inclusiv mijloace frauduloase constând în bilete la ordin, împrejurări în care reprezentanții persoanei vătămate au fost amăgiți și astfel au achitat pentru cele două contracte de consultanță, prin virament bancar în contul bancar aparținând făptuitoarei, suma totală de 294.156 lei, iar ulterior plăților primite, reprezentanții făptuitoarei nu și-au executat obligațiile, nu au restituit sumele de bani și nici nu au mai răspuns apelurilor telefonice ale reprezentanților persoanei vătămate.

     Într-o altă cauză, procurorii din cadrul Parchetul de pe lângă Judecătoria Timișoara alături de ofițeri din cadrul Inspectoratului de Poliție Județean Timiș - Serviciul de Investigații Criminale au efectuat un număr de două percheziții domiciliare si au dispus emiterea unui mandat de aducere intr-un dosar penal în care se efectuează cercetări cu privire la săvârșirea infracțiunilor de înșelăciune, faptă prev și ped. de art. 244 alin. (1) și (2) din C. pen. și fals informatic, fapta prev. și ped. de art. 325 din C. pen. constând în aceea ca în perioada 18.11.2022 – 08.01.2023 mai multe persoane au indus în eroare o societate comercială de credit IFN prin folosirea de nume mincinoase și mijloace frauduloase în sensul ca și-au atribuit identitatea altor persoane și au utilizat un număr 34 fotografii digitale ale unor cărți de identitate dintre care un număr de 29 cărți de identitate modificate și 5 cărți de identitate valide după care au introdus date informatice pe platforma societății respective în urma cărora au rezultat date necorespunzătoare adevărului în sensul ca au fost încheiate 26 de contracte de credit pe numele persoanelor cărora le-au fost folosite datele de identificare, aceștia obținând astfel în mod injust, suma totală de 130 500 RON.

Tot procurorii din cadrul Parchetului de pe lângă Judecătoria Timișoara împreună cu polițiștii de investigații criminale din cadrul PMT Secția 2 cu sprijinul SAS și Serviciul Criminalistic – din cadrul IPJ Timiș au efectuat un număr de 2 percheziții într-o cauză având ca obiect infracțiunea de furt calificat din sediul unei societăți comerciale, cu un prejudiciu de aproximativ 1.250.000 lei.

Și procurorii din cadrul Parchetului de pe lângă Judecătoria Bacău împreună cu ofițeri din cadrul SICE Bacău au pus în executare mandate de percheziție într-un dosar privind infracțiuni de înșelăciune, fals în înscrisuri sub semnătură private constând în aceea că în perioada august 2023 – februarie 2024, mai multe persoane de pe raza jud. Bacău au fost induse în eroare şi determinate să contracteze cu o persoană care le-a promis executarea unor servicii pe care ulterior nu le-a mai onorat, deşi au fost remise diferite sume de bani cu titlu de avans pentru serviciile astfel promise.

Într-un alt dosar de înselăciune în care s-a reținut că în luna decembrie a anului 2022 făptuitorul a început o relație cu persoana vătămată, ulterior folosindu-se de calități mincinoase a indus-o în eroare pe aceasta obținând o sumă de aproximativ 75.000 de lei, procurorii din cadrul Parchetului de pe lângă Judecătoria Timișoara împreună cu lucrătorii din cadrul SICE Timiș au efectuat o percheziție domiciliară în jud. Timiș și au dispus un mandat de aducere.

Tot în cadrul operațiunii JUPITER, procurorii din cadrul Parchetului de pe lângă Judecătoria Sectorului 3 București și polițiștii din cadrul Secției 13 Poliție – Biroul de Investigații Criminale au pus în executare, în municipiul București și județul Ilfov, 4 mandate de percheziție domiciliară și 10 mandate de aducere într-un dosar penal în care se efectuează cercetari sub aspectul săvârșirii infracțiunilor de înșelăciune și fals informatic. În fapt, s-a reținut că în perioada martie 2024-prezent, un angajat al Companiei Vodafone (ce are calitatea de suspect în cauză), în condițiile în care a avut acces la bazele de date ale companiei vizând clienții, a încheiat 32 de contracte de abonat (utilizând atât datele de identitate ale unor clienți ai companiei cât și date fictive), respectiv achiziționarea unor produse electronice, produse pe care, în fapt, le-a comercializat prin intermediul celorlați 9 suspecți, prejudiciul calculat până în prezent fiind de aproximativ 150.000 de lei.

  1. Detalii privind infracțiunile de contrabandă

Și procurorii din cadrul Parchetului de pe lângă Judecătoria Pitești, împreună cu ofițeri de poliție din cadrul SICE Argeș au pus în executare 2 mandate de percheziție în jud. Argeș și 1 mandat de aducere într-un dosar privind infracțiuni prevăzute de art. 452 lit. h din Codul Fiscal. S-a reținut că începând cu luna decembrie 2023, o persoana fizică, folosindu-se de un agent economic, desfășoară activități de deținere/comercializare de băuturi alcoolice, fără autorizare legală, iar, cu ocazia unei verificări, în luna decembrie 2023, organul de control nu a luat măsurile legale privind aplicarea sancțiunilor corespunzătoare pentru cele constatate prin raportare la cantitățile de alcool.

  1. Detalii privind infracțiunile de delapidare și obținere ilegală de fonduri

Procurorii din cadrul Parchetului de pe lângă Tribunalul Prahova împreună cu ofițerii de poliție judiciară din cadrul SICE Prahova au pus în executare 5 mandate de percheziție și un mandat de aducere într-un dosar de obținere ilegală de fonduri prev. de art. 306 CP, în care s-a reținut că administratorul unei societăți comerciale a folosit documente false, în vederea acordării unei finanţări prin programul Start Up Nation 2017, în valoare de 200.000 lei.

Într-un alt dosar, privind infracțiunea de spălarea banilor, Parchetul de pe lângă Tribunalul Cluj împreună cu SICE Cluj, au pus în executare 5 percheziții, fapta reținută fiind aceea că în perioada 2019-2020, persoane cu putere de decizie din cadrul unei societăți cu sediul în mun. Cluj-Napoca au încheiat contracte de muncă fictive în numele unor persoane care nu au cunoștință că ar fi fost angajate la această societate, contracte de muncă care au fost depuse la AIMMAIPE Cluj-Napoca, în cadrul Programului ,,Start-up Nation Romania”, derulat conform OUG 10/2017 pentru stimularea înființării de noi întreprinderi mici și mijlocii, obținând astfel pe nedrept, la data de 07.07.2020, suma de 198.766,18 lei din fonduri guvernamentale.
Reamintim că obținerea ilegală de fonduri a fost, de asemenea, în atenția autorităților și în a doua zi a operațiunii JUPITER când, sub coordonarea Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție, IGPR și DGA, Parchetul de pe lângă Tribunalul Bihor și SICE Bihor au efectuat 4 percheziții în județele Cluj și Bihor într-o astfel de cauză, iar Parchetul de pe lângă Tribunalul Alba și SICE Alba au desfășurat 27 de percheziții și 3 mandate de aducere într-un dosar privind obținerea ilegală de fonduri. S-a reținut că în cursul anului 2019, două societăți comerciale, prin prezentarea de documente false, au obținut de la Agenția pentru Întreprinderi Mici și Mijlocii finanțare nerambursabilă prin Programul Start Up Nation 2018, cauzând un prejudiciu de 197.626, 90 lei.

Și procurorii din cadrul Parchetului de pe lângă Judecătoria Slobozia, împreună cu ofițeri din cadrul SICE Ialomița au pus în executare 2 mandate de percheziție în jud. Constanța și 1 mandat de aducere într-un dosar privind infracțiuni de fals în înscrisuri sub semnătură privată și uz de fals.

În același timp, procurorii din cadrul Parchetului de pe lângă Judecătoria Cornetu și lucrători din cadrul SICE Ilfov au pus în executare 4 mandate de percheziție și 2 mandate de aducere într-un dosar privind infracțiuni de delapidare și fals în înscrisuri sub semnătură privată, cu un prejudiciu de 130.532 lei, reținându-se că perioada decembrie 2019-martie 2022, administratorul a două societăți comerciale, și-a însușit fără drept suma de 130.532 lei din contul colector a șase asociații de proprietari de pe raza orasului Popești-Leordeni( 90 de acte materiale) procedand la falsificarea a 87 ordine de plată cu scopul de a acoperi urmele infracțiunii.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *